fredag 12. november 2010

GLENTER....FOR SPESIELT INTERESSERTE ?

Glenter boltrer seg akrobatisk i lufta
D3s, 600mm, f7,1, 1/1600, ISO 1600, +1,00

Art : Glente / Red kite / Milvus milvus.
Utbredelse : Liten, begrenset til midtre og søndre Europa.
Bestandsutvikling : Negativ.
Størrelse : Hunnen opptil 1,1 kg med vingespenn på opptil 1,95 m.
Føde : Til tross for eminent flyger tar den kun bytte på bakken : mus, fugl, amfibier, krypdyr, åtsler og stjeler ofte byttet fra andre fugler i lufta.

Øyekontakt !!
D3s, 600mm, f7,1,1/3200, ISO1600, +0,67

Eithel Powell, en gang bosatt i den lille landsbyen Rhayader i Wales, var i sin tid oppriktig bekymret over den lokale glentebestandens negative utvikling og, -oppmuntret av lokale naturvernorganisasjoner, startet han i 1993 foring av glenter på gården sin Gigrin Farm ved Rhayader. I starten kunne han ha opptil et 10-tall glenter på foringsplassen samtidig. I de 17 åra som har gått siden 1993 har foringene pågått kontinuerlig, den lokale glentebestanden har hatt et eventyrlig oppsving og man kan nå se opptil ca 400 glenter i vilt kaos samtidig på foringsplassen. DNA undersøkelser viser at bortimot hele den lokale bestanden i dag er etterkommere av èn hunnfugl fra tidlig 90-tallet.

Virksomheten drives i dag av Eithels kone Lena og deres sønn Chris Powell . I tilknytning til foringsplassen er det nå etablert permanente "hides" for publikum (ikke bare fotografer), og folk kommer i strie strømmmer. Chris Powell blir et slags Wales` svar på Eagleman fra Flatanger (blekt svar compared to Eagleman)!

Fotograferingen er vrien, dels fordi UK i nov betyr regn og dårlig lys og dels fordi glenten i kraft av sine fantastiske flyveferdigheter er svært vanskelig å følge i lufta. Fuglene setter seg ikke på bakken, men tar åtet "i farta" etter ville og uforutsigbare stup. Sjelden har jeg sletta så mange bilder etter ei fotoøkt. Seansen varer bare en timers tid,- så er alt plutselig over. Da er det bare å finne nærmeste pub og få tida til å gå til neste dags fotografering.

Kjøreturen fra London til Rhayader i leiebil tok ca 6 timer og var delvis en skremmende opplevelse. Herregud, folk kjører jo på venstre side av veien (!!) og man forventes å kjøre "speilvendt" inn og ut av alle rundkjøringer... og rundkjøringene kommer tett ! Nøler man, legger britiske bilister seg på hornet og snitter bilen din i vill fart med mm avstand. Kartleser Arnfinn Johansen og undetegnede "sto han likevel av" og leverte faktisk bilen tilbake etter bruk med alle skjermene på.


Den høyeste kamuflasjen gir foto i øyerhøyde med de flyvende glentene.
D3s, 600mm, f7,1 / 1/1600, ISO1600, + 1,33









(jeg får ikke de helv... bildetekstene til å sitte i blogspot.com !! det samme kan det være)

Wales i november ellers ?? Tja, vått og grått....med en umiskjennelig odør av mugg og stekt bacon. Be my guest !!

13 kommentarer:

  1. Herlige bilder! Så flott at det finnes mennesker som bryr seg om disse fuglene. Skulle likt å sett større versjoner av bildene dine, det er virkelig flotte fugler. Sikkert en stor opplevelse å studere glentene ved matfatet.

    SvarSlett
  2. Ja, de hadde kledd større versjoner, men de er store nok til at jeg vet å ta av meg hatten!

    Jeg likte spesielt nummer fem, litt ekstra elegant.

    SvarSlett
  3. Hva tenker du forresten om ISO på D3s? Har du noen grense du helst vil holde deg under for ikke å få korn eller miste fine detaljer?

    SvarSlett
  4. Jeg liker folk som tar av seg hatten Knut-Sverre!! Det føles godt. Både Øyvind og Knut-Sverre har fått noen større versjoner på mail. Jeg blogger kun 750x500 fordi de ikke er like attraktive å stjele som større filer. Det føles bedre slik enn å skrive navnet sitt over hele bildet.

    ISO på D3s `n ? Tja, den er en fatastisk maskin. Jeg har tatt bilder på opptil 6400 og fått fine resultater synes jeg selv. Man må selvfølgelig finne en balanse mellom støyfjerning og oppskarping (som er to motsatte funksjoner). Likevel prøver jeg å holde meg under 2000 ISO.

    SvarSlett
  5. Dette er jo en fantastisk historie og utrolig flotte bilder!!Har hørt om denne familien. De var vist sauebønder før, tjente nesten ingen ting på det. Men nå har de jo et kjempeprodukt. Like også bildet der vi ser oversiden, nydelig struktur i fjærene.Må fortelle at det var mellom 6-8 Kongeørner i 6 timer i går på Kongeørnskjulet.Fighter og en KØ satte seg på et tre jeg hadde nært skjulet for Nøtteskrike,ca 5 meter unna gluggene.Ole

    SvarSlett
  6. Imponerende bilder og ikke minst mye intressant lesing.

    Mvh
    Per E. Gunnarsen

    SvarSlett
  7. Hei Tom !
    Utrolig flotte bilder du deler med oss. En innholdsrik innlegg med nyttige informasjoner som vanlig. Kunne tenkt meg en helg tur selv, med 6 timer kjøring og feilkjøre felt stopper jeg litt opp her :)
    Bra med aktiviter og turer du har i løpet høsten. Artig å føle med dine foto turer fra øst til vest / nord til sør.

    mvh duy

    SvarSlett
  8. Hei Tom! UTROLIG fascinerende fugler som jeg hverken har hørt om, eller sett, før. Så den "opplysningsæren" skal du ha, og takk for det :)

    Ska si du har vært effektiv under seansen! Her er det mange gode positurer og stup, og jeg blir helt bergtatt av fjærdrakten. -For noen nydelige nyanser! Uten å ane hvorfor jeg tenker i de baner (...), så ser glentene nesten tegna ut når jeg ser bildene på avstand. Fiffig!

    Selv om jeg foretrekker farge, så hadde det sikker vært passende med svart/hvitt på noen også. Bare for å skeie ut litt ;)

    SvarSlett
  9. Fine bilder og tankevekkende historie

    SvarSlett
  10. Hoi Tom: Spennende tur du var med på ja! Flotte bilder og liker spesielt 'øyekontakt'-bildet, typisk glente. Glente er en interessant fugl og kanskje vi får se den mer på våre trakter etterhvert pga miljøendringene? Selv on venstrekjøring med bil er i overkant utfordrende, frister det å følge samme løypa en gang til neste år.

    SvarSlett
  11. Det er bare å konstantere det, Tom, du har klart det igjen! Fantastiske bilder!

    SvarSlett
  12. Beautiful compositions with a very attractive language. I love it.

    SvarSlett
  13. Wonderful pictures! All shots amazing.
    I will visit your blog with pleasure!

    best regards

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.