tirsdag 4. september 2012

DØDENS ESTETIKK / DEADLY BEAUTY


Buormen har nettopp fått tak i frosken bakbein
D4, 105 micro 2,8, f/10,0, 1/1250, ISO 1600

Jeg er rett og slett fasinert av slanger, og har brukt mye tid på å dokumentere disse vakre og mystiske dyra. I 2010 satte jeg meg høye mål, feila massivt samme år, men lyktes bra i 2011. Mange av disse bildene er tidligere blogga, et av dem vant premie i NNPC og noen er presentert i Natur & Foto nr 3/12. Jeg ville jobbe mer med buorm i vann i år, men når det kom til stykket ... orka jeg rett og slett ikke å gå gjennom all den innsatsen èn gang til. Jeg måtte definere et annet mål og bestemte meg for å gå dypere i tema "buorm med bytte". Buormens meny består nesten utelukkene av amfibier, så jeg satte igang et omfattende "buorm & frosk-prosjekt". Jeg har brukt det meste av sommeren og høsten på å forberede og gjennomføre dette.

For å klare dette var det helt nødvendig å definere en eller annen form for kontrollert situasjon. Denne kontrollerte situsjonen fikk imidlertid en betydelig størrelse (et lite "økosystem" så å si) og i tillegg til dedikert arbeide krevde derfor opptakene også en god porsjon flaks.

Den halvstore frosken hopper dovent bortover skogbunnen. Jeg vet det er en buorm der ute et eller annet sted, men ikke hvor. Mens jeg gjemmer meg og tenker på alt arbeidet som ligger bak og hvor liten sjansen egentlig er for at det skal skje noe mens jeg er tilstede ... og i så fall hvis det skjer noe : hvor liten sjansen er for å komme på akseptabelt hold uten å skremme .... farer plutselig buormens hode og hals opp av mosen i en imponerende lynrask bevegelse !! og griper frosken i ètt bestemt bitt ((hvilken oppvisning, er det rart man er fasinert av slanger !!!). Buormen har som kjent ingen gift til å bedøve byttet med og tar derfor ikke sjansen på å justere grepet etter det første bittet. Den har denne gangen tilfeldigvis fått tak i froskens bakbein og mens frosken kjemper voldsomt imot, starter ormen svelginga bakfra umiddelbart. Jo lenger inn frosken kommer i svelget jo mer låst blir den i bevegelsene. Ormen trer seg rett og slett utenpå froskens bakbein, først høyre munnvik, så venstre, nådeløst millimeter for millimeter. Jeg venter litt med å prøve å komme i posisjon, frosken bør være et stykke inn i gapet før jeg tør å vise meg, ellers spytter den bare byttet ut igjen. Jeg åler meg forsiktig i posisjon og tar de første bildene. D4`n bråker noe helt jævlig !! Jeg burde brukt "Quiet mode" !! og ormen drar dessverre byttet med seg inn i vegetasjonen og blir borte !!! Mens jeg ligger der og depper ... kommer plutselig hele bataljen rullende ut av vegetasjonen igjen. Jeg var allerede i posisjon !!

Siden har jeg klart å gjenta seansen med padde. 


Det venstre bakbeinet er langt ned i svelget, det høyre butter imot i ormen munnvik
D4, 105 mm micro 2,8, f/10,0, 1/500, ISO 1600


Dersom ormen svelger frosken forfra går svelgingen lettere
D4, 105 mm micro 2,8, f/8,0, 1/160, ISO 1600


D4, 105 mm micro 2,8, f/10,0, 1/500, ISO 1600 


"Dødens estetikk" ??
D4, 105 mm micro 2,8, f8,0, 1/1000, ISO 1600


D4, 105 mm micro 2,8, f/10,0, 1/1600, ISO 1600


D4, 105 mm micro 2,8, f/6,3, 1/200, ISO 2000


D4, 105 mm micro 2,8, F/6,3, 1/200, ISO 2000


D4, 105 mm micro 2,8, f/8,0, 1/250, ISO 1600 


Padda beskytter seg ved å blåse seg opp som en rund ball og stikke beina ut som mottakere
D4, 105 mm micro 2,8, f/6,3, 1/100, ISO 3200


Padda stikker alle 4 beina ut som mottakere for å gjøre svelgingen vanskeligere
D4, 105 mm micro 2,8, f/5,6, 1/640, ISO 3200


Padda er utsyrt med svake giftkjertler i skinnet og tas vanligvis ikke som bytte av andre dyr. Buormen ser imidlertid ikke ut til å bry seg
D4, 105 mm micro 2,8, f/5,6, 1/640, ISO 3200


Buormen er en "atletisk" jeger som beveger seg raskt i terrenget på aktiv jakt etter føde... i motsetning til huggorm og tildels slettsnok som i stor grad ligger stille og venter på at byttet skal komme til dem.
D4, 105 mm micro 2,8, f/5,6, 1/640, ISO 3200


 Etter at et bytte er svelget jobber ormen mye med kjevene for å få dem "på plass" igjen etter gapingen.
D4, 105 mm micro 2,8, f/5,6, 1/200, ISO 3200


Buorm i terrenget
D4, 105 mm micro 2,8, f/6,3, 1/100, ISO 2500


Det skal skarpe og trenede øyne til å oppdagen en orm som ligger slik
D4, 105 mm micro 2,8, f/8,0, 1/125, ISO 1600

Til opptakene har jeg, som man ser, brukt 105 mm micro. Brennvidden er i korteste laget og det krever dessverre at jeg må komme meg ganske nær, men den er lyssterk og sylskarp. Jeg tar av solskjermen for ikke å virke nærmere enn nødvendig. Alternativt kunne jeg brukt 70-200, men denne har altfor dårlig nærgrense, eller ev 200-400, men denne blir for stor og tung i en slik situasjon. Lyset er ofte dårlig nede  på skogbunnen, jeg bør minst bruke f/6,3 pga dybdeskarpheten, og når man da prøver å holde ISO nede på et akseptabelt nivå .... og i tillegg skjelver i hele kroppen av spenning .... blir det noen uskarpe bilder. Jeg bruker ikke blitz fordi dette skremmer og fordi jeg egntlig ikke liker kunstig lys.

Håper dere liker bildene, jeg er i alle fall stolt ! 

Det kommer mer orm senere (huggorm og slettsnok)

English : I spent a lot of time and effort the previous 2 years to document adder swallowing mouse and grass snake in open water. This summer I have focused on local grass snakes (Natrix natrix) and my ambition was to document grass snake with prey. The grass snake almost entirely feeds on amphibians, so I started my "grass snake & frog project". 

Imagine : These kinds of dramas happens every day out there, ... just outside the kitchen door !!

Coming up : adders & smooth snakes

18 kommentarer:

  1. Hei Tom.

    Fantastisk serie. En fryd og beskue hele seansen.

    ketil

    SvarSlett
  2. Du har god grunn til å være stolt, dette er unike bilder! Et flott dyr den buormen!

    SvarSlett
  3. Det er bare å ta av seg hatten - igjen. Nydelig dokumentasjon av hendelser vi nsten aldri ser, verken ute eller på bilder.

    SvarSlett
  4. Fantastiske bildeserie Tom, gratulerer. Jeg ble helt revet med, hørte både lyder og så for meg sekret renne nedover, levende bilder rett og slett.

    SvarSlett
  5. Dette var jo gammelt nytt Tom, disse har jeg jo sett på Facebook(: fantastisk serie Tom! Dette må du ha planlagt og jobbet knallhardt med. Mvh Vidar Gran.

    SvarSlett
  6. Heilt kanonbra, Tom! Og eg som sjølv driv med desse dyra (les:hoggorm, sidan den er den einaste vi har her) veit at dette er utruleg tidkrevande å få til. Dyktig gjort :)
    Mitt prosjekt med spesielle typar bilder i sommar, skar seg alle, av naturlege årsaker...men neste år.... ;))

    Gleder meg til neste presenterte art og då spesielt hoggormen!!

    SvarSlett
  7. Imponerende, imponerende, imponerende!

    SvarSlett
  8. Utrolig serie! Vet du legger mye arbeid og seriøsitet idet du holder på med. Dette er utrolig spennende opptak. Naturen er rå og brutal men det må jo være slik. Da jeg er fraværende på facebook så er dette nytt for meg Vidar:-)Ole M

    SvarSlett
  9. Ja, dette var nok en imponerende serie fra din hånd. Du har all grunn til å være fornøyd med dette!!!

    Kåre

    SvarSlett
  10. Meget imponerende og dyktig gjort! En super (og ganske "grøss og gru") dokumentasjon av buormens jaktteknikk. Gratulerer! :)

    SvarSlett
  11. Blir du aldri lei av skryt? Spøk til side: Nok en fantastisk serie, meget godt jobba! Jeg sitter og venter på tordenvær, men lynfoto har det blitt magert med i sommer..... Da er det oppmuntrende å se disse flote resultatene dine, for da vet jeg at: " en vakker dag....."

    SvarSlett
  12. Hei ! Jeg liker å besøke bloggen din for å se de fantastiske bildene du tar ! Synes også det er spennende lesning om alt arbeidet som ligger bak. / Brit

    SvarSlett
  13. Fantastiske bilder av en art jeg aldri har truffet på!

    SvarSlett
  14. Rett og slett unik og knallbra serie!
    Rune

    SvarSlett
  15. Spennende prosjekt og unike bilder, Tom. Langsiktig arbeid og kondis gir resultater! Gratulerer igjen!

    SvarSlett
  16. Hei Tom, en utrolig dokumentasjon på denne artens jakt for føden! Helt fantastiske bilder! Nydelige farger og belysning!

    Mvh Lillian

    SvarSlett
  17. Wow, for flotte bilder! Kjekt å se og lese! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.